Jag längtar till skolan

Publicerad 2013-04-19 07:21:53 i Allmänt,

 
 
Fina huset brevid busstationen vid skolan
 
 
Jag verkligen lääängtar till skolan varje dag, man blir lortig o det är varmt för man har juh skyddskläder från topp till tå, men jag älskar det. Tur att jag inte håller på med naglar å sånt för det hade bara varit att kapa på momangen, ja man är ingen skönhet direkt, i går gick jag omkring med en sotfläck på nosen hihi men vad gör det när fokusen är på annat. ;)  
 
 
 
 
Jag önskar alla maskiner fanns i våran verkstad. Och tur är väl det annars hade tiden för barnen blivit mindre än ja önskar hehe..
 
 
I förrgår ritade jag upp grund formen jag vill ha och eftersom det är bara jag som vill lära mig trädgård "smide" o svets så jobbar jag helt ut efter mina egna ideér och det passar mig fantastiskt bra. Det finns inga mallar eller ritningar. Jag fick leta upp material och form jag vill jobba med. Ritade upp sågade till en av grinddörrarna. Och sedan tog jag halva dagen åt svets tester. Det är verkligen en dans på rosor (med taggar) Det är jätte roligt men jätte svårt.
Det är svårt att inte ställa för höga krav på sig själv, måste jobba på att inse att man är så färsk på området som man kan bli.
Man blir ingen rymdforskare för att man gillar att titta på stjärnorna ;P
 
Att få skapa är för mig ett måste, känner mig som en fågel i en bur annars.
Så i går bestämde jag mig att göra båda grind dörrarna samtidigt, så jag klippte ut alla delarna och sedan fick jag vänta i allt för många timmar för att få hjälp eftersom alla behöver läraren samtidigt.
 
 
Men jag slipade till alla kanterna och sedan fick jag börja känna på TIG svetsning, resultatet blev fint på test plattan.
 
 
När man Tig svetsar så är skyddet ännu viktigare eftersom "strålningen" kan bränna huden.
 
 
Eftersom jag valt fyrkantigt ihåligt rör at göra min grind med så är materialet hyffsat tumm bara ca 2mm tjock så jag kör på mellan 45-50 a med tig. Man skulle ligga mellan 20-25A på varje mm . Så nu har jag punkt svetsat ena grinddörren. 
 
 
 
Jag har har hållt på med gas svetsning hittills med Acetylen & Oxygen 2,5 bar och med 1-2mm & 2-4mm.
Fick testa svets skärning i går också, det var lättare sagt än gjort först segade jag för mycket eftersom materialet var så tunt så då blev det nästan att  det smälte samman, men sedan fick man sitta mer stadigt och föra den snabbare över materialet och då gick det mycket bättre. 
 
Efter skolan var det bara att åka och plocka upp barnen och ta en 50 min promenad hem :)
 
Vi träffade på en huggorm som väste, det döda vackra trädet, och vinterlandet som nu förvandlats till en översvämmad sumpmark, det fina klocktornet :)
 
 
 
 
  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi i det gamla Posthuset

Vi är en familj med vilda ideér, älskar det enkla livet, och ge nytt liv åt det gamla ;) Vi är lite överspontana o gillar allt som har med skapande att göra! Vi var extremt trött på det sjuka storstads samhället där barnen har längsta arbetsdagarna o föräldrar stressar till o fr jobb. Så vi bestämde oss, jag sa upp jobbet, vi sålde lägenheten som vi just renoverat och köpte en gård på landet. Bort från stockholm och till ett helt nytt liv <3 OBS Bilderna får ej användas utan min tillåtelse ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela